Tekstgrootte
Een goed pedagogisch klimaat is misschien wel de belangrijkste voorwaarde voor een goede ontwikkeling van onze kinderen. Als school doen wij onze uiterste best om al onze kinderen een veilige omgeving te bieden. We werken daarom onder andere met het programma “Vreedzaam”.
Vreedzaam is een compleet programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. We beschouwen de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor de verschillen tussen mensen.
Met behulp van Vreedzaam streven we er naar om kinderen te leren:
Maar er is meer:
Vreedzaam is veel meer dan een lesmethode. Het is een filosofie, een aanpak, waarin de eigen kracht van kinderen centraal staat. Dat beïnvloedt de schoolcultuur positief. Kinderen krijgen taken en verantwoordelijkheden in de klas, in de school, en ook in de omgeving van de school. Kinderen krijgen een stem: ze leren meedenken over hun omgeving en daar verantwoordelijkheid voor te nemen. Zo leren ze allerlei vaardigheden die ze nodig hebben als (toekomstig) burger in onze democratische samenleving. De klas en de school als een oefenplaats voor democratisch, actief burgerschap.